اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه اسرائیل (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعزام ۵ بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروح
سرخط خبرها

کنعانی: وزیر خارجه در سفر به عربستان حامل ایده تشکیل مجمع همکاری منطقه‌ای بود | بازه زمانی برای تبادل زندانیان با آمریکا مشخص شده است

  • کد خبر: ۱۸۰۲۳۰
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کنعانی: وزیر خارجه در سفر به عربستان حامل ایده تشکیل مجمع همکاری منطقه‌ای بود | بازه زمانی برای تبادل زندانیان با آمریکا مشخص شده است
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی حاضر شد و به پرسش‌ها در زمینه تحولات در سیاست خارجی در هفته اخیر پاسخ داد.

«کنعانی» با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد اظهار کرد: ما در روز گذشته سالروز کودتای آمریکایی - انگلیسی را پشت سر گذاشتیم؛ ۷۰ سال از کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت ملی در ایران می‌گذرد؛ ۲۸ مرداد آغاز چالش بین ایران و آمریکاست.

وی افزود: اعتراف وزیر خارجه اسبق انگلیس درباره این موضوع هم قابل‌توجه است؛ آمریکا و انگلیس باید به خاطر ده‌ها سال مداخله پاسخگو باشند و معتقدیم پایان دادن به مواضع غیرسازنده، نخستین گام ضروری در این رابطه است.

ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در ایران تاکید کرد: در طول بیش از ۴ دهه گذشته شاهد عملیات متعدد گروهک‌های تروریستی در ایران بودیم و حادثه تروریستی اخیر در شاهچراغ (ع) در استمرار جنایت‌های تروریست‌ها در ایران است.

وی افزود: ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و سپاه بزرگ‌ترین سازمان ضد تروریستی جهان است؛ ما در مسیر مبارزه با تروریسم ده‌ها و صد‌ها شهید ارزشمند را در این مسیر فدا کردیم.

ایده مجمع همکاری در منطقه در سفر وزیر امور خارجه به عربستان مطرح شد

«کنعانی» درباره سفر اخیر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان اظهار کرد: سفر در چارچوب دعوت رسمی وزیر خارجه عربستان از وزیر امور خارجه کشورمان انجام شد؛ موضوع‌های مختلفی در این سفر وجود داشت؛ ضمن اینکه موضوع‌های عدیده‌ای در نشست‌ها و دیدار‌ها مطرح شد.

وی در ادامه گفت: این دیدار در همین چارچوب بود و ایده و موضوع ایجاد مجمع گفتگو و همکاری در منطقه که در سفر وزیر امور خارجه به ۴ کشور خلیج فارس مطرح شده بود، در این سفر هم طرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایده طرف ایرانی در این سفر مورد توجه طرف عربستانی قرار گرفت، اظهار کرد: طرف عربستانی اعلام کرد که این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ تشکیل این مجمع یک روند است.

به گفته «کنعانی»، درباره فعال‌سازی موافقت‌نامه‌های دو کشور و شروع مذاکرات برای انعقاد اسناد مورد نیاز در روند توسعه روابط دو کشور از جمله در حوزه‌های اقتصادی و تجاری گفتگو‌های خوبی شد؛ طرفین اشتراک نظر داشتند که در نخستین فرصت، اجلاس کمیسیون ۲ کشور برگزار شود تا ما ثمرات روند این‌ها را در حوزه‌های روابط دوجانبه شاهد باشیم.

وی در بخشی دیگر گفت: طرف عربستانی، دعوت پادشاه عربستان از آیت الله رییسی را تجدید و تاکید کرد؛ اتفاق نظر وجود دارد که در چارچوب همکاری‌های دوجانبه زمینه برای انجام این سفر در فرصت مناسب وجود دارد.

«کنعانی» درباره موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و زمان انجام آن گفت: بازه زمانی مشخص در این باره از سوی مقام‌های ذیربط اعلام شده است؛ حداکثر این وقت حدودا تا سقف ۲ ماه بود و بر این مبنا توافق شکل گرفت؛ مسیر توافق در حال پیشرفت است.

وی افزود: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای خیلی محل اعتبار و محل توجه نیست.

کاردار‌های دو کشور سوئد و دانمارک در غیاب سفرا احضار شدند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد احضار کاردار‌های سفارت‌های سوئد و دانمارک در روز گذشته گفت: کاردار‌های دو کشور سوئد و دانمارک در غیاب سفرا احضار شدند؛ ایران پیش از این نیز اعلام کرد که در اعتراض به اهانت به قرآن کریم در سوئد ما فعلا سفیر جدید این کشور را نمی‌پذیریم؛ بر همین مبنا کاردار به وزارت امور خارجه احضار شد.

وی تاکید کرد: قرآن سوزی با توسل به شعار آزادی بیان به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست؛ اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، در چارچوب قوانین این کشور‌ها می‌توان جلوی این اقدام‌های جنایت‌کارانه را گرفت؛ این کشور‌ها خود را در مقابل دنیای اسلام قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: عمل این کشور‌ها برای ما مهم است؛ در گفتگو‌های انجام شده میان وزرای خارجه ایران و عربستان این موضوع بررسی شد.

توافق‌های لازم با کره‌جنوبی انجام شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با آزادسازی دارایی‌های مسدود شده کشورمان در کره‌جنوبی گفت: توافق‌های لازم با کره‌جنوبی انجام شد؛ مقام‌های ایران درباره میزان دقیق مطالبات مالی و نحوه تبدیل آن‌ها به ارز دیگر توضیحات لازم را دادند.

«کنعانی» گفت: در شرایط سختی که دولت آمریکا که همواره به دنبال اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ایجاد مانع و مسدود کردن روند‌های جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های مختلف دنیا بود، ایران با اقتدار دولت آمریکا را مجبور به تمکین به پذیرش خواسته‌های برحق مردم و کشور ایران کرد و روند آزادسازی دارایی‌های ایران با گام‌های برداشته شده، شروع شده و ما در مرحله خوبی هستیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده در کره‌جنوبی، روند انتقال بخش دیگری از دارایی‌های ما در عراق که به دلیل مداخلات آمریکا امکان استفاده از آن برای جمهوری اسلامی ایران سخت شده بود، به تدریج آغاز و منتقل شده و در حال انجام شدن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در روند احقاق حقوق ملت کار را با جدیت ادامه می‌دهد و دولت آمریکا را وادار به تمکین و توجه به حقوق ملت ایران می‌کند.

بازدید هیئت فنی ایران را گامی توام با حسن نیت تلقی می‌کنیم

«کنعانی» درباره موضوع حقابه ایران از هیرمند و بازدید اخیر هیئت فنی ایرانی گفت: بازدید هیئت فنی ایران را به منزله پایبندی طرف افغانستانی و تعهد به بخشی از معاهده قلمداد می‌کنیم؛ ما از مقام‌های سرپرستی دولت افغانستان می‌خواهیم که طبق معاهده ۱۳۵۱ به اعطای حقابه عمل کنند و مفاد این توافقنامه را عملی سازند.

وی افزود: درخواست ایران برای بازدید از سد و مرکز آب‌سنجی بخشی از انتظارات از افعانستان بود؛ این را گامی توام با حسن نیت تلقی می‌کنیم؛ ارزیابی حقابه ایران مبتنی بر میزان آب از طریق این‌گونه بازدید‌ها باید به صورت مستمر صورت بگیرد تا معدل میزان آب به دست بیاید و میزان حقابه ایران پرداخت شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، گزارش فنی به بخش‌های ذیربط ارائه شد.

وی درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان نیز اظهار کرد: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان یک مطالبه جهانی است و ایران به شمول جهان از این موضوع حمایت می‌کند؛ تنها راه خارج کردن افغانستان از این شرایط بی ثباتی، آغاز گفتگو‌های بین‌الافغانی است و ما آمادگی میزبانی از گفتگو‌ها را به اطلاع طرف‌های افغانستانی رساندیم.

آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا برای ما یک اولویت بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری درباره موضوع تبادل زندانیان با آمریکا و آزادی زندانیان ایرانی در این کشور گفت: آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا برای ما یک اولویت بود و ما در این مسیر تلاش خود را انجام دادیم و این امر در چارچوب توافق در حال محقق شدن است؛ آزادسازی دارایی‌ها نیز از جمله هدفگذاری‌ها بود که در حال انجام است.

وی توضیح داد که به دلیل موضوع‌های فنی و بین بانکی، بازه زمانی برای انجام این موضوع نیاز است؛ برای ما نتیجه مهم است، یعنی زندانیان آزاد و دارایی‌ها رفع انسداد شوند؛ با توافقی که هم شکل گرفته است، اطمینان داریم که این دو هدف ما محقق خواهد شد؛ طرح جزئیات برای دسترسی به هدف کمک‌کننده نیست.

ایران برای تقویت همکاری‌ها با بریکس و عضویت در این گروه اقدام‌های لازم را انجام داده است

«کنعانی» درباره درخواست عضویت ایران در «بریکس» اظهار کرد: ایران برای تقویت همکاری‌ها با بریکس و عضویت در این گروه اقدام‌های لازم را انجام داده و گفتگو‌های مستمری با اعضای آن دارد؛ ایران جز معدود کشور‌هایی است که با اعضای بریکس همکاری‌های گسترده‌ای دارد.

وی افزود: روند هدفگذاری انجام شده برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب نگاه راهبردی است که ایران مایل است همکاری خود را ارتقا بدهد و این یک منفعت دوجانبه است؛ در این مسیر، اراده مشترک شکل گرفته و تعدد مشارکت‌های سطح بالای ایران در نشست بریکس نشان دهنده این رغبت مشترک است.

تعدی به نفتکش‌های ایرانی مصداق بارز نقض مقررات بین‌المللی است

«کنعانی» درباره گزارش‌های اخیر پیرامون تخلیه محموله نفت ایران از نفتکش آمریکایی در سواحل تگزاس این کشور گفت: از سوی دولت آمریکا هم در این رابطه موضعی را شاهد نبودیم؛ اکنون نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم.

وی تصریح کرد: اقدام‌هایی از این دست دایر بر تعدی به نفتکش‌هایی که حامل نفت ایران باشد، مصداق بارز نقض مقررات بین‌المللی و حمل‌ونقل دریایی است و در این باره ایران دست بسته نخواهد بود.

حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه غیرقانونی و اشغالگرانه بوده و مبنای بین‌المللی ندارد

«کنعانی» درباره تداوم حضور نظامیان آمریکایی در سوریه گفت: حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه غیرقانونی و اشغالگرانه بوده و مبنای بین‌المللی ندارد؛ دولت سوریه خواستار پایان اشغالگری نیرو‌های آمریکایی در سوریه است.

وی افزود: حضور ایران در سوریه به درخواست دولت این کشور است و در چارچوب مشترک برای مقابله با تروریسم انجام می‌شود؛ حضور ایران در سوریه مستشاری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اقدام‌های آمریکا در سوریه غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی است و در این زمینه هم دولت سوریه واکنش لازم را نشان خواهد داد و اینکه اساسا استمرار حضور اشغالگرانه آمریکا زمینه را برای تشدید اقدام‌های گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.

سفیر ایران در روز‌های آینده عازم عربستان می‌شود

«کنعانی» درباره استقرار سفیر کشورمان در عربستان گفت: به زودی عزیمت و استقرار سفیر انجام خواهد شد؛ سفیر ایران در روز‌های آینده برنامه عزیمت دارد و در سفارت مستقر خواهد شد.

با هر طرف عامل اقدام غیرقانونی در خلیج فارس و تنگه هرمز برخورد قانونی خواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت بالای خلیج فارس برای کشورمان تاکید کرد: اهمیت حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز برای ایران کاملا روشن است؛ نیروی دریایی ایران با دقت با هرگونه اقدام غیرقانونی از هر طرفی باشد، برخورد حرفه‌ای و قانونی خواهد کرد؛ در این زمینه با کشور‌های حوزه خلیج فارس تبادل نظر و مشورت خواهیم داشت.

موضوع کاهش سطح آب دریای خزر مورد اهتمام ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش‌ها پیرامون کاهش سطح آب دریای خزر گفت: موضوع کاهش سطح آب دریای خزر یک پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش ورود آب رودخانه‌های منتهی به دریای خزر است؛ این موضوع مورد اهتمام ایران است.

وی افزود: این موضوع در دستور بررسی قرار دارد و برای پیدا کردن راهکار لازم در نشست مطرح می‌شود؛ ایران این موضوع را در چارچوب کنوانسیون تهران پیگیری می‌کند.

موضوع حادثه منا را در فضای جدید با عربستان پیگیری می‌کنیم

«کنعانی» درباره پرونده حادثه حجاج در منا گفت: حادثه منا در گفتگو‌های ایران از جمله گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان مطرح شد و این موضوع را در فضای جدیدی که بین دو کشور ایجاد شده پیگیری می‌کنیم.

موضوع‌های مربوط به مسائل آبی در چارچوب کمیته‌های ایران و عراق در چارچوب موافقت‌نامه‌های مرزی انجام می‌شود

«کنعانی» درباره موضوع‌های مربوط به مسائل آبی میان ایران و عراق گفت: موضوع‌های مربوط به مسائل آبی در چارچوب کمیته‌های ایران و عراق در چارچوب موافقت‌نامه‌های مرزی وجود دارد و انجام می‌شود؛ هیچ مانعی میان هیئت‌های حقوقی و تخصصی دو کشور وجود ندارد.

وی افزود: ما همواره تاکید می‌کنیم که موضوع‌های فنی و حقوقی خاص هستند و طرح این‌ها در رسانه کمک کننده نیست.

به اصل بازداشت و محاکمه حمید نوری اعتراض جدی داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرونده «حمید نوری»، شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: موضوع آزادی حمید نوری از موضوع‌های مورد توجه ما در تعامل با سوئد است؛ ما در چارچوب‌های مختلف سیاسی، حقوقی و قضایی به‌طور جدی در حال پیگیری هستیم؛ ما گفتیم به اصل بازداشت و محاکمه حمید نوری اعتراض جدی داریم.

وی تاکید کرد: برای حمایت کنسولی، قضایی و حقوقی از شهروند ایران هیچ کوتاهی نکردیم؛ دادگاه تجدیدنظر نوری همچنان ادامه دارد؛ کار با جدیت در حال پیگیری است و آزادی بدون قیدوشرط او از مطالبات ایران از سوئد است.

«کنعانی» درباره تحولات لبنان گفت: شرایط لبنان به‌گونه است که نیازمند گفتگو‌های دایمی هستیم؛ این همواره در چارچوب مناسبات ما با دولت لبنان وجود داشته است.

گفتگو با ولیعهد عربستان مفصل و سازنده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با ولیعهد عربستان گفت: تاکید می‌کنم که گفتگو‌های وزیر امور خارجه با ولیعهد عربستان مفصل و متنوع بود؛ این گفتگو‌ها مثبت و سازنده بود.

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->